Varför Investera i OptiCept Technologies?

Behovet av mer effektiv och hållbar teknologi ökar inom livsmedels- och växtindustrin. Detta behov är drivet av flera faktorer så som ineffektiva försörjningskedjor och produktionsprocesser. OptiCept tillhandahåller patenterade teknologier och avancerade system som stödjer denna utveckling. Bolaget utvecklar, designar tillverkar, marknadsför och säljer teknikplattformar (industrimaskiner) som integreras i produktionsprocessen inom livsmedels- och växtindustrin.

OptiCept befinner sig just nu i en mycket spännande utvecklingsfas och har nått flera kommersiella genombrott. Följ med Bolaget på resan från utveckling till etablering!

Bolaget i korthet

OptiCepts teknikplattformar är baserade på Pulsed electric field (Sv. Pulserande elektriska fält) (”PEF”) och Vacuum Infusion (Sv. Vakuumimpregnering) (”VI”)-teknologi. OptiCepts lösningar bidrar till att snabbt optimera ofta ineffektiva produktionsprocesser, vilket i sin tur leder till betydande kostnadsbesparingar och ökad effektivitet.

Inom livsmedelsindustrin fokuserar OptiCept på att öka råvaruextraktionen, förlänga hållbarheten på slutprodukter, minska avfallet och förbättra slutproduktens kvalitet i termer av smak, doft, färg och näringsinnehåll. Inom växtindustrin arbetar OptiCept med att förlänga livslängden och förbättra kvaliteten på snittblommor samt effektivisera rotningen av sticklingar och förbättra deras kvalitet.

OptiCepts teknologi skapar ekonomiska fördelar för kunderna, högre kvalitet på produkterna för konsumenterna och minskad miljöpåverkan för samhället exempelvis genom mindre svinn och längre livslängd på slutprodukten.

Bolagets unika fördelar

Optimerar utvinningsprocesser

OptiCept är en global ledare inom avancerad teknologi (PEF & VI) skapad för att förbättra effektivitet, kvalitet, hållbarhet och minska avfall inom livsmedels- och växtindustrin.

Unik patenterad teknologi

OptiCept har patenterad teknologi som ger snabba återbetalningsperioder för tillämpningar i fasta och flytande livsmedel, såväl som inom blomster- och skogssektorn.

Starka partnerskap och kundbas

OptiCept har säkrat avtal och partnerskap med flera världsledande företag inom alla nyckelsegment.

Stor marknadspotential

Med en adresserbar marknad för livsmedel värderad till 6,3 miljarder euro och en årlig återkommande potential på 1,3 miljarder euro i snittblommor och sticklingar, är OptiCepts lösningar positionerade för att möta detta växande behov. Livsmedel: Kapitalförsäljning på 200.000 euro till 900.000 euro per linje. Eftermarknad över 10 år = värdet av kapitallförsäljningen. Växter: Återkommande intäkter, betalning per behandling 2-3 eurocent per stickling/stjälk.

Bolagets affärsidé är att tillämpa högteknologiska lösningar baserade på PEF- och VI-teknologi i organiska processer, exempelvis inom livsmedels- och växtindustrin. Bolagets högteknologiska lösningar ska på så vis bidra till en mer hållbar värld samt möjliggöra klimatsmart ekonomisk tillväxt.

OptiCepts vision strävar mot att allt organiskt material som används i produktion och under distribution ska nyttjas maximalt med minimal miljöpåverkan och bibehållen produktkvalitet, för att göra industrin mer hållbar och lönsam. OptiCept vill uppnå detta genom att bli en världsledande leverantör av PEF- och VI-lösningar, samt driva och utveckla framtidens hållbara teknologier för livsmedels- och växtindustrin. Målsättningen kortsiktigt är att nå tillväxt och lönsamhet inom de prioriterade affärsområdena och långsiktigt utveckla lösningar för nya affärsområden baserat på PEF och VI.

Strategi för kommersialisering

Från FoU (forskning och utveckling) till full kommersialisering.

Under senare år har en ny strategisk inriktning utformats som syftar till att ta OptiCept från ett FoU-bolag (forskning och utveckling) till ett bolag i full kommersialisering. I samband med att affärer inom flera affärsområden realiseras upplever Bolaget en hög efterfrågan på dess lösningar. Bolagets teknologier kan i teorin implementeras för behandling av all typ av organiskt material, således är skalbarheten mycket hög och det finns flera potentiella affärsområden på längre sikt. Emellertid bedömer Bolaget att det i nuläget skulle vara alltför resurskrävande att på egen hand bygga upp den infrastruktur och organisation som krävs för att etablera sig som en global leverantör. För att accelerera marknadspenetration och försäljning på nyckelmarknaderna Sydamerika, Asien, Sydafrika och Sydeuropa har Bolaget därför som strategi att ingå partnerskap.

Global räckvidd med partners och agentnätverk.

Strategin innefattar att genomföra kontinuerliga R&D-aktiviteter (forskning och utveckling) i samverkan med partners som understödjer Bolagets kommersialiseringsstrategi. Vidare möjliggör dessa samarbeten reducerade kostnader, samt ger tillgång till globala nätverk och distributionssystem för effektiv expansion. Partners bidrar även med kompetens och kapital för utveckling av nya applikationer, vilket ökar Bolagets synlighet och trovärdighet på marknaden. 

Genom strategiska partnerskap och ett omfattande agentnätverk har Bolaget skapat en global räckvidd. 

Ett exempel på ett sådant samarbete är det som ingåtts med FPS, en global ledare inom nyckelfärdiga system för frysning, kylning, fritering och hantering av livsmedel. Inom ramen för samarbetet levererar OptiCept generatorer och FPS levererar system-enheterna som hanterar och behandlar produkterna fram till PEF-behandlingen.

Inom skogssticklingar samarbetar OptiCept med BCC AB inom försäljning av OPTIBOOST®. Genom att engagera BCC AB har OptiCept lokal närvaro i flera länder på Bolagets nyckelmarknader, vilket inkluderar Brasilien, Sydafrika och Sydostasien. BCC AB är ett svenskt bolag som designar, tillverkar och förser skogsfröcentra och plantskolor med all nödvändig utrustning. Liknande initiativ har påbörjats inom snittblommor.

Parallellt med att OptiCept implementerat en partnerskapsstrategi, har Bolaget de senaste åren arbetat intensivt med att sänka kostnader. Dessa kostnadsbesparingar skapar förutsättningar för att hantera den största osäkerhetsfaktorn i partnerskapsstrategin – tiden det tar att nå från nuvarande position till den önskade framtida positionen med etablerade samarbeten och starka kassaflöden. Med dessa förändringar på plats fokuserar OptiCept nu helt på kunder och implementeringen av partnerskapsstrategin.

Marknadsöversikt

Industrier och bolag inom livsmedels- och växtindustrin ser ett stort behov av att effektivisera produktionen, förbättra lönsamheten och övergå till mer hållbara metoder.

Detta är tydligt då uppskattningsvis en tredjedel av all mat, 1,3 miljoner ton, som produceras för mänsklig konsumtion blir avfall eller svinn, medan 1,4 miljarder hektar används årligen till att odla mat som aldrig konsumeras. Detta motsvarar den gemensamma landytan av USA, Indien och Egypten tillsammans. Matförluster och matsvinn uppskattas årligen till cirka 680 miljarder EUR i industriländer och 310 miljarder EUR i utvecklingsländer.

Total uppskattas med andra ord kostnaderna för förlusterna till 990 miljarder EUR årligen. Klimatpåverkan är ytterligare en faktor, livsmedelssektorn står för cirka 30 procent av världens totala energiförbrukning och matavfall bidrar med cirka 8–10 procent av de globala växthusgaserna, vilket är mer än vad hela flygindustrin, global plastproduktion och oljeutvinning bidrar med tillsammans. Klimatförändringar har en betydande inverkan på odling av mat, och effekterna kan vara både direkta och indirekta.

Klimatförändringar gör jordbruksproduktionen, och därmed livsmedelsproduktion, mer oförutsägbar och komplicerad och kräver anpassningsstrategier för att säkerställa att matproduktionen kan fortsätta på ett hållbart sätt. I förlängningen väljer många konsumenter numera mat med hänsyn till dess miljöpåverkan.

Vidare odlas årligen cirka 43 miljarder snittblommor, varav upp till 20 procent blir avfall. Under blomsterindustrins högsäsong, som är alla hjärtans dag, produceras cirka 360 000 ton koldioxid från blomstertransporter, vilket motsvarar utsläppen från 78 000 bilar under ett år. Enligt OptiCepts bedömning tillverkas årligen omkring 1,8–2 miljarder plastförpackningar (sachér) med näringsmedel som medföljer blomsterbuketter i butiken vilket medför omfattande plastproduktion. Alla ovan exempel understryker de allvarliga problemen med ineffektivitet och miljöpåverkan inom livsmedels- och växtindustrin.

Genom OptiCepts teknologi kan Bolaget förbättra lönsamheten, minska matsvinnet, öka utvinningen, maximera nyttjandet av organiskt material och samtidigt minska miljöpåverkan. OptiCept bedömer att den adresserbara marknaden för de för tillfället prioriterade affärsområdena potatisbearbetning, olivolja, skogssticklingar och snittblommor uppgår till cirka 5,3 miljarder EUR totalt.

5,3 miljarder EUR

Adresserbar marknad för de för tillfället prioriterade affärsområdena.

1,4 miljarder hektar

En tredjedel av all mat, 1,3 miljoner ton, som produceras för mänsklig konsumtion blir avfall eller svinn.

990 Miljarder EUR

Uppskattad total årlig kostnad för matförluster och svinn.

Diversifiering

 OptiCept två teknologi-plattformar är moduluppbyggda, innebärande att teknologin kan appliceras med god effekt inom flera områden och vi kan gå från utveckling till marknad i högt tempo. Inom livsmedel kan CEPT-behandling appliceras inom olivoljeproduktion, juice, dehydrering av grönsaker och frukt, vin, havremjölk, m.m. Inom växtsegmentet kan OptiBoost-teknologin appliceras inom snittblommor, krukväxtssticklingar och skogssticklingar. Utveckling av nya applikationsområden pågår ständigt. 

Detta ger oss tillgång till en global och unikt diversifierad marknad såväl geografiskt som fördelat på bransch. Det är en styrka som dels ger bolaget expansionsmöjligheter, dels eliminerar risk vid ogynnsam utveckling avseende specifika industrier, prisutveckling, geografier, politiska beslut, etc.  

Skalbarheten i bolaget är således potentiellt mycket hög. 

 

 

CEPT®

Pulserande elektriska fältsteknik för livsmedelsprodukter.


OptiBoost®

Vakuuminfusionsteknik för behandling av snittblommor och sticklingar.



Vill du veta mer om Aktien?

Du kan läsa mer om OptiCept Technologies hos Avanza och Nordnet här: 

Prenumerera på våra utskick

Fyll i formuläret för att prenumerera på rapporter, pressmeddelanden och nyheter.

A Title

Mot En Hållbar Värld

Tillsammans kan vi bidra till en mer hållbar värld! Vår vision är att göra såväl livsmedels som växtindustrin mer hållbar, minska utsläpp, minska energiförbrukning och minska svinn. Samtidigt öka våra kunders lönsamhet och skapa långsiktigt värde för våra ägare. 

Företaget finns i Lund och aktien handlas på Nasdaq First North Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och finns på 08-463 80 00 eller certifiedadviser@penser.se