Industrier och bolag inom livsmedels- och växtindustrin ser ett stort behov av att effektivisera produktionen, förbättra lönsamheten och övergå till mer hållbara metoder.
Detta är tydligt då uppskattningsvis en tredjedel av all mat, 1,3 miljoner ton, som produceras för mänsklig konsumtion blir avfall eller svinn, medan 1,4 miljarder hektar används årligen till att odla mat som aldrig konsumeras. Detta motsvarar den gemensamma landytan av USA, Indien och Egypten tillsammans. Matförluster och matsvinn uppskattas årligen till cirka 680 miljarder EUR i industriländer och 310 miljarder EUR i utvecklingsländer.
Total uppskattas med andra ord kostnaderna för förlusterna till 990 miljarder EUR årligen. Klimatpåverkan är ytterligare en faktor, livsmedelssektorn står för cirka 30 procent av världens totala energiförbrukning och matavfall bidrar med cirka 8–10 procent av de globala växthusgaserna, vilket är mer än vad hela flygindustrin, global plastproduktion och oljeutvinning bidrar med tillsammans. Klimatförändringar har en betydande inverkan på odling av mat, och effekterna kan vara både direkta och indirekta.
Klimatförändringar gör jordbruksproduktionen, och därmed livsmedelsproduktion, mer oförutsägbar och komplicerad och kräver anpassningsstrategier för att säkerställa att matproduktionen kan fortsätta på ett hållbart sätt. I förlängningen väljer många konsumenter numera mat med hänsyn till dess miljöpåverkan.
Vidare odlas årligen cirka 43 miljarder snittblommor, varav upp till 20 procent blir avfall. Under blomsterindustrins högsäsong, som är alla hjärtans dag, produceras cirka 360 000 ton koldioxid från blomstertransporter, vilket motsvarar utsläppen från 78 000 bilar under ett år. Enligt OptiCepts bedömning tillverkas årligen omkring 1,8–2 miljarder plastförpackningar (sachér) med näringsmedel som medföljer blomsterbuketter i butiken vilket medför omfattande plastproduktion. Alla ovan exempel understryker de allvarliga problemen med ineffektivitet och miljöpåverkan inom livsmedels- och växtindustrin.
Genom OptiCepts teknologi kan Bolaget förbättra lönsamheten, minska matsvinnet, öka utvinningen, maximera nyttjandet av organiskt material och samtidigt minska miljöpåverkan. OptiCept bedömer att den adresserbara marknaden för de för tillfället prioriterade affärsområdena potatisbearbetning, olivolja, skogssticklingar och snittblommor uppgår till cirka 5,3 miljarder EUR totalt.